Sztuczna inteligencja jest obecna w świecie gier od bardzo dawna — sterowani przez grę wrogowie to tysiące linii kodu, który bazuje właśnie na AI, dzięki czemu wrogowie, NPC oraz wszystkie inne postacie mogą podejmować różne decyzje i nie wymagają żadnego inputu od gracza do działania. Jednak AI w grach niedługo będzie oznaczać znacznie więcej, niż znaczy dzisiaj — widać to już teraz na przykładzie zwykłych gier wideo, czy na przykład gier hazardowych w BeepBeep Kasyno Polska.
Występowanie AI w grach — co to daje twórcom?
AI już dzisiaj daje ogromne możliwości twórcom różnych gier komputerowych. Przykładem może być losowe generowanie światów czy misji, w grach typu roguelike — czyli grach stawiających na krótkie sesje, które za każdym razem zagwarantują nam zupełnie inne zestawy ekwipunku, wyzwań i plansz. W wielu nowych grach tego typu sztuczna inteligencja jest odpowiedzialna za budowanie takich rozgrywek — nie oznacza to jednak, że generuje ona to wszystko kompletnie od zera. Wszystkie te elementy zostały wcześniej odpowiednio przygotowane przez programistów — zadaniem AI jest tylko zebrać je wszystkie w spójny, ale i losowy sposób, tak, by każda rozgrywka była zupełnie inna!
Innym ciekawym przykładem wykorzystania AI jest system Nemesis w grach z serii Middle-earth. W niej walczymy z losowo generowanymi wrogami o różnych statusach, umiejętnościach czy nawet charakterach. Każda wygrana powoduje realistyczne zmiany w hierarchii wojsk wroga, takie jak np. awans niżej postawionych wrogów, czy szkolenie przeciwników w taki sposób, by byli bardziej odporni na preferowany przez nas styl gry. Z drugiej strony, jeżeli przegramy z takim wrogiem, sztuczna inteligencja może wygenerować dla niego zupełnie nowe zachowania, które sprawią, że będzie on nas lekceważył w kolejnej potyczce. To bardzo rozbudowany system, który, jak w przypadku gier roguelike, także wykorzystuje pewne, z góry przygotowane scenariusze, jednak może je ze sobą łączyć i dostosowywać tak, by zagwarantować nam jak najbardziej spersonalizowane przeżycia.
Sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo w grze
Warto wspomnieć też o nieco odmiennym wykorzystaniu AI w grach wideo. Może pełnić funkcję moderatora w grach online — sztuczna inteligencja świetnie sprawdza się do wyszukiwania oszustów, korzystających z różnych cheatów czy programów mających na celu nieuczciwe wspomaganie ich rozgrywki. Oprócz tego AI może też kontrolować rozmowy na czatach gier, blokując np. wulgarne słowa czy banując użytkowników za nieprzestrzeganie regulaminu lub zasad gry. Wszystko odbywać się może bez udziału prawdziwych osób, co znacznie przyspiesza cały proces i umożliwia całodobowe działanie.
W jaki sposób AI może zmienić przyszłość gier wideo?
Skupmy się teraz na przyszłości gamingu i roli, jaką odegra w tym AI:
- Niekończąca się rozgrywka — to coś, co właściwie czeka już za rogiem. Gry wideo mogą oferować rozbudowaną i niekończącą się rozgrywkę dzięki właściwemu wykorzystaniu AI, która będzie generowała kolejne misje i wydarzenia w czasie rzeczywistym, oferując nam tysiące godzin rozgrywki bez konieczności wydawania dodatków do gry czy stałego rozwoju produkcji przez programistów. Gry tego typu mogłyby oferować świetną rozgrywkę dla jednego gracza, jak i dla całych grup, tworząc dla nich spersonalizowaną fabułę, co również uczyniłoby każdą rozgrywkę jedyną w swoim rodzaju!
- Większa personalizacja wydarzeń — obecnie bohaterowie np. gier RPG rzadko kiedy reagują na naszą postać, wychodząc poza pewne utworzone przez programistów schematy. Z rozbudowanym AI moglibyśmy otrzymać o wiele ciekawszą historię i poczuć się jak jej prawdziwa część, a nie tylko sztuczny twór, z którym musimy w jakiś sposób się utożsamiać. Bohaterowie żywo reagujący na nasze imię, nową broń czy pancerz? Byłaby to na pewno ogromna zaleta!
- Jeszcze lepsi wrogowie — obecnie przeciwnicy w grach potrafią zachowywać się co najmniej dziwnie — często ignorują nasze zachowania, nie zwracają uwagi na to, że przed chwilą zabiliśmy ich towarzysza czy poddają się w poszukiwaniach nas po kilku chwilach. Lepszy rozwój sztucznej inteligencji wrogów sprawiłby, że gry byłyby co prawda trudniejsze, ale i znacznie bardziej emocjonujące oraz realistyczne — co dla wielu produkcji, np. gier skradankowych miałoby ogromne znaczenie!
- Integracja z VR — wyobraźmy sobie, jak dobrze AI mogłoby współpracować z systemem wirtualnej rzeczywistości. Tworzenie światów w kilka chwil, z naszych opisów czy na bazie naszych preferencji i zainteresowań, przenoszenie nas w wybrane miejsca, pokazywanie historii stworzonych z myślą o nas, czy z nami w roli głównej — wszystko to będzie możliwe, gdy systemy VR i AI rozwiną się nieco bardziej i staną się powszechniejsze.
Oczywiście musimy pamiętać, że sztuczna inteligencja nigdy, przynajmniej przy obecnym rozwoju technologicznym, nie będzie w 100% autonomiczna i niezależna. Zawsze potrzebny będzie jakiś twórca, który dostosuje tę technologię do swoich potrzeb. Przyszłość znana z filmów sci-fi jest jeszcze bardzo daleka!
Czy sztuczna inteligencja w grach jest dobrą technologią?
Jak łatwo zauważyć, AI w gamingu wykorzystywana jest na wiele sposobów — nie ma jednak dużo wspólnego z generowaniem grafik czy pisaniem prostych tekstów, z czym może kojarzyć się większości ludzi. To znacznie bardziej rozbudowane systemy, znajdujące się tam od dziesiątek lat, jednocześnie ciągle zmieniające się i ewoluujące. Jesteśmy też przekonani, że dzięki nim gaming za kilka lat będzie wyglądał zupełnie inaczej, niż wygląda dzisiaj!